توربو شارژر و تأثیر آن بر روی توان موتورهای دیزل

توربوشارژ

توربو شارژر سیستمی برای افزایش توان موتورهای دیزل  می باشد. عملکرد این سیستم در واقع افزایش تراکم هوای ورودی به موتور است.
یکی از پارامتر هایی که در هر موتور دیزلی مطرح می شود، نسبت تراکم هوای ورودی به موتور است. در نتیجه هرچه این نسبت تراکم بالاتر باشد میزان کار ناشی از احتراق گاز داخل پیستون بیشتر خواهد بود. توربو شارژر ها عملا یک کمپرسور کوچک هستند با این تفاوت که نیروی دورانی خود را از گازهای خروجی از موتور (اگزوز) که هیچ کاربردی ندارد تأمین می کنند.
این کمپرسور از دو صفحه پروانه ای تشکیل شده که با یک محور به هم متصل شده اند. این محور از یک سمت که دارای صفحه پروانه ای شکل است، در مسیر خروجی اگزوز و از سمت دیگر در مسیر ورودی هوای موتور (منیفولد هوا) قرار گرفته است.

تربوشارژ

صفحه ای که در سمت گازهای خروجی از موتور قرار دارد توربین و صفحه ای که در سمت گازهای ورودی به موتور قرار دارد کمپرسور می باشد. (در تصویر گازهای خروجی، قرمز رنگ و گازهای ورودی، آبی رنگ هستند).
هنگام عبور گازهای خروجی، صفحه توربین شروع به گردش می کند و باعث دوران محور و کمپرسور سمت دیگر شده که نتیجه آن متراکم شدن هوای ورودی به موتور است. اصطلاحا به این نوع کمپرسورها کمپرسور های گریز از مرکز یا  Centrifugal می گویند. میزان افزایش فشار در این کمپرسور ها بسیار زیاد است. به همین دلیل توان موتور دیزل افزایش چشمگیری خواهد داشت.
نا گفته نماند که الزامی به استفاده از توربو شارژر در موتور دیزل نیست! اما استفاده از آن سبب افزایش فشار هوای ورودی به موتور و در نتیجه افزایش توان خروجی آن می شود.

توربوشارژ

سیستم اینترکولر نیز درافزایش توان خروجی موتور تاثیرگذار است که در مقالات بعدی به این موضوع و توضیح کامل این سیستم خواهیم پرداخت.
توجه داشته باشید که محور کمپرسور توربوشارژر برای کارکرد بهتر، نیاز به روغن کاری زیاد در عین حال اصولی دارد. لذا استفاده از یک لاین مستقیم جهت روانکاری محور آن الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.