گاوآهن یک طرفه 

گاوآهن های یک طرفه از جمله قدیمی ترین ادوات کشاورزی و همچنین خاکورزی هستند که البته از مهمترین ادوات کشاورزی نیز محسوب میشوند. گاوآهن یک طرفه خاک را برمی گرداند و به یک سمت میریزد در نتیجه  گاوآهن برگردان دار نیز گفته می شود که اصطلاحا به گاوآهن مشهور است. چون خاکورزی در بیشتر نقاط ایران به صورت مکانیزه و سنتی انجام می شود، استفاده از گاوآهن بسیار مرسوم بوده و فروش بالایی در کل کشور دارد. عملیات خاکورزی گاوآهن یعنی اینکه خاک را خرد و زیر و رو می کند. برای مبارزه با علف های هرز و آفات خاک و همچنین از بین بردن آنها یک وسیله بسیار خوب به حساب می آید. ولی با توجه به اینکه بیشتر مناطق ایران اقلیم گرم و خشک دارند، استفاده از آن به مرور زمان باعث فرسایش خاک و از بین رفتن ساختمان خاک می شود. گاوآهن 3 خیش قوطی 10-12-14

در حال حاضر سه نوع گاوآهن با توجه به نحوه اتصال به تراکتور وجود دارد. گاوآهن های سوار ، که به اتصال سه نقطه تراکتور وصل می شود. گاوآهن های نیمه سوار که به دو بازوی پایینی تراکتور وصل می شود و معمولا یک چرخ هم در انتها دارد که چرخ تنظیم عمق یا چرخ ترانسفر میباشد. گاوآهن های کششی که به مالبند تراکتور وصل شده و تراکتور دستگاه را به دنبال خود می کشد که عموما دارای دو یا سه چرخ می باشد. مرسوم ترین نوع گاوآهن در ایران گاوآهن های سوار می باشد و دو نوع دیگر به سختی یافت می شود. گاوآهن های سوار مانورپذیری بالایی دارند، فرمانگیری تراکتور در حین کار راحت تر است و چون وزن آن کاملا توسط تراکتور حمل می شود، معمولا در عرض های کم و مدل های ۳ تا ۵ خیش موجود هستند.

گاوآهن دارای سه قسمت اصلی میباشد: شاسی، پایه و خیش یا قسمت خاکورز. قسمت خیش از قطعات مهمی ساخته شده است که اجزای اصلی بوده و عبارتند از سینه یا وارسوال، تیغه یا سوک، صفحه برگردان یاآینه، کفش یا بغل وارسوال و پاشنه.

شاسی گاوآهن قسمت مهمی در گاوآهن است که وزن و فشارهای وارده بر کل گاوآهن را تحمل می کند. مقدار حتی کمی انحراف یا تاب خوردگی در شاسی، باعث عدم کارایی مطلوب و مورد انتظار گاوآهن می شود. در کل دو مدل شاسی گاوآهن در بازار وجود دارد؛ شاسی قوطی و شاسی تسمه ای. شاسی قوطی از قوطی صنعتی ساخته شده است که استحکام بیشتری دارد. چنانچه در قوطی دو نبشی به هم جوش خورده باشند از قوطی صنعتی آماده مستحکم تر خواهد بود. اکثر گاوآهن های موجود در بازار، گاوآهن های قوطی هستند. یک نکته مثبت در بعضی گاوآهن های قوطی وجود دارد که می توان خیش ها را روی شاسی جابجا کرد. در نتیجه عرض کار هر خیش و بطور کلی عرض کار گاوآهن تغییر می کند و با توجه به شرایط می توان عرض کار گاوآهن را کمتر کرد.

از دیگر قسمت های مهم گاوآهن پایه های آن است که خیش  در گاوآهن توسط این پایه ها به شاسی متصل می شوند. پایه ها در گاوآهن های برگردان دار معمولا دو نوع کلی دارند: 1-پایه کمانی   2-پایه معمولی     طبق مطالعات و تجربیات بدست آمده ، پایه های کمانی دارای مقاومت بیشتری بوده در نتیجه دیرتر و خیلی سخت تر تغییر شکل میدهند یا پیچیده می­­شوند. با توجه به مقاوم تر بودن پایه های کمانی ، گاوآهنی های دارای این مدل پایه برای کار در زمین­های سنگلاخی و یا خاک سخت  مناسب­تر هستند.

تیغه یا سوک  وظیفه ای مهم در گاوآهن  بر عهده دارد. تیغه خاک را می شکافد و درون خاک نفوذ می کند و تا حدودی خاک را بر میگرداند. پس تیغه باید نسبت به ضربه (برخورد با اجسام سخت در خاک) و به سایش خود خاک مقاوم باشد.

صفحه برگردان همچون تیغه با توجه به وظیفه خاصی که بر عهده دارد و شرایط به خصوصی که در حین کار با آن رو به رو است ، باید در مدل های مختلف و از جنس بخصوصی طراحی و ساخته شود. بر خلاف تیغه که انتخاب جنس اهمیت بیشتری دارد ، در صفحه برگردان فرم و شکل مناسب مهمتر از جنس آن است.

سینه (وارسوال) در مرکز خیش قرار دارد، و کل قسمت های دیگر خیش به آن متصل است. سینه که اصطلاحا به آن تنه هم گفته میشود، گوه ای شکل بودن خیش را حفظ می کند. سینه به پایه پیچ می شود و سایر قسمت های خیش مانند تیغه، صفحه برگردان و کفش به سینه بسته می شوند.

کفش (بغل وارسوال) قطعه ای فلزی، تسمه ای شکل و طولانی است که عمدتا توسط پیچ و مهره به قسمت پایین سینه وصل می شود و در واقع تشکیل دهنده یک طرف گوه خیش است. بغل وارسوال نیروهای کناری وارده از طرف قطعه خاک شیار و در اثر برگردانده شدن خاک را جذب کرده و تعادل گاوآهن در هنگام سکون و حرکت را حفظ میکند.

مدل هایی از گاوآهن های قوطی گروه صنعتی مهندس مروتی مانند  گاوآهن سه خیش قوطی و گاوآهن چهار خیش قوطی شبیه هم هستند و تنها تفاوتشان در تعداد خیش هایشان است.

گاوآهن 4 خیش قوطی

گاوآهن قوطی ۴ خیش مخصوص تراکتورهای 6 سیلندر و گاوآهن قوطی ۳ خیش مخصوص تراکتورهای ۴ سیلندر است. فاصله خیش ها روی شاسی قابل تغییر است. البته نه اینکه عرض کار در بازه زیادی قابل تغییر باشد ، یعنی عرض کار هر خیش می تواند ۵ سانتیمتر کمتر شود تا در خاک های سخت، عملیات شخم ساده تر انجام شده و توان کمتری  از تراکتور نیاز باشد.

گاوآهن هایی که دارای شاسی تسمه ای هستند و به گاوآهن تسمه ای معروفند ، قابلیت تغییر عرض کار را ندارد و عمدتا بصورت گاوآهن سه خیش تسمه ای، گاوآهن چهار خیش تسمه ای و گاوآهن پنج خیش تسمه ای عرضه می گردد.

گاوآهن های یکطرفه نوعی گاوآهن ساده و مرسوم در بازار هستند که نسبت به محل کاربرد هم تقسیم بندی می شوند.

یک نوع از این گاوآهن ها، گاوآهن باغی است ک معمولا یکطرفه و ساده هستند و در انواع گاوآهن دو خیش باغی و گاوآهن سه خیش باغی موجود می باشند. این گاوآهن ها ابعاد و عرض کار کمتری دارند که مخصوص تراکتورهای باغی و گلدانی هستند. همچنین به آنها گاوآهن تراکتور گلدانی هم میگویند.

گاوآهن های گروه صنعتی مهندس مروتی از لحاظ ساخت ، رنگ و قطعات تشکیل دهنده از کیفیت بالایی برخوردار بوده که این امر باعث رضایت کشاورزان عزیز می باشد.شما می توانید با مراجعه به بخش محصولات از تنوع گاوآهن های گروه صنعتی مهندس مروتی بازدید نموده و در صورت نیاز با شماره های ذکر شده تماس گرفته و اقدام به خرید نمایید. گاوآهن 7 خیش پایه متغیر