دستگاه کمباین چیست؟

کمباین در لغت(Combine)  به معنی ترکیب است اما به ماشین آلات کشاورزی مخصوص برداشت محصولات دانه دار که عملیات ترکیبی درو کردن، کوبیدن یا خرمن کوبیدن و جداسازی دانه‌ها از ساقه محصول را انجام می دهند، گفته می شود.

کمباین از موثرترین و با بهره‌ترین دستگاه های برداشت محصول است که به کمک آن می‌توان تعداد کارگر را به حداقل رساند. کمباین ها دانه های محصولاتی همچون گندم، یولاف، چاودار، جو (گیاه)، ذرت، سویا را از ساقه جدا می کنند.

برای درو کردن و کوبیدن و جداسازی هر محصول، قسمت‌هایی از کمباین باید تعویض شود از جمله هد کمباین و کوبنده و غربال‌ها. این دستگاه ساقه‌ها و برگ‌های زائد درو را کنار خود بر روی زمین رها می کند که از آن می‌توان برای غذای چهارپایان یا کود گیاهی استفاده کرد.

تاریخچه کمباین

کمباین نخستین بار در سال ۱۸۳۴ توسط هیرام مور اختراع شد که در ابتدا توسط اسب یا گاو نر کشیده می‌شد. سال ۱۸۳۵ نسخه کامل این دستگاه ساخته که تا ۱۸۳۹ بیش از ۵۰ هکتار زمین با آن برداشت شد.

اجزای کمباین

اجزای تشکیل دهنده کمباین ممکن است با توجه به طراحی شرکت سازنده یا محصول موردنظر برای برداشت تا حدودی متفاوت باشد. فهرست زیر در اکثر کمباین‌ها مشترک است.

اجزای کمباین با توجه به شکل مقابل به شرح زیر است:

  1. چرخ فلک
  2. دروگر
  3. مارپیچ
  4. نقاله دانه
  5. تله سنگ
  6. کوبنده
  7. ضدکوبنده
  8. کلش کش
  9. سینی دانه
  10. بادبزن
  11. غربال بالایی قابل تنطیم
  12. غربال پایینی
  13. نقاله کزل برگردان
  14. بازگشت کزل
  15. مارپیچ دانه
  16. مخزن دانه
  17. کاه خردکن
  18. کابین راننده
  19. موتور
  20. مارپپیچ تخلیه
  21. پروانه

کمباین ها مدل های مختلفی دارند که می توان آن ها را به دو دسته اصلی تقسیم بندی کرد:

کمباین های خودرو

کمباین های کششی

کمباین های خودرو

متداول ترین نوع کمباین های امروزی هستند. کمباین خودرو دستگاه کاملی است که توسط نیروی موتور خود کلیه کارها را بدون نیاز به نیروی خارجی انجام می دهد. این دستگاه از موتوری بهره مند است که می تواند قدرت زیادی برای راندن ماشین در ناهموارترین مزارع تولید کند، قدرت مورد نیاز دستگاه های خود را تأمین و محصولات را با عملکرد بسیار زیاد برداشت نماید. کمباین خودرو دارای سيستم برش عرضي است كه عرض برش آن از۷ تا ۲۲ فوت متغیر است (از ۱۳/۲ تا ۷۰/۶ متر) و بيشتر در مزارع وسيع غلات کاربرد دارد.

کمباین های کششی (بدون موتور یا با موتور) 

کمباین کششی توسط تراکتور کشیده می شود که دو نوع کوچک و بزرگ دارند. کمباین های کششی کوچک توسط محور توان دهی (شافت PTO)، کار درو و برداشت را انجام می دهند. در کمباین های کششی بزرگ یک موتور کمکی بر روی آن نصب می شود که تمام قسمتهای متحرک آن را به حرکت در می آورد.

سکوی برش کمباین های کششی عمدتا سمت راست یا چپ واحد های کوبنده و جدا کننده است و سکوی برش کمباین های خودرو اکثرا در وسط قرار دارد.

کمباین های خودرو بر اساس محل استفاده به دو دسته کمباین دشت و کمباین تپه تقسیم بندی می شود.

کمباین دشت

کمباین های دشت مخصوص زمین های مسطح ساخته شده اند و در زمین های شیب دار به دلیل ثابت بودن اکسلشان کارآیی لازم را ندارند. زمانی که این کمباین در زمین های ناهموار و شیب دار کار می کند، واحدهای جدا کننده و تمیز کننده نیز با شیب زمین کج می شوند.

واحد های تمیز کننده و جدا کننده تا حدودی می توانند در شیب به کار عادی خود ادامه دهند. در صورتی که کمباین بیش از حد کج شود، محصول برداشت شده، در قسمت پایین تر کمباین جمع می گردد.که این امر باعث کاهش کیفیت جداسازی و تمیز کردن محصول می شود.

کمباین تپه

کمباین تپه به وسیله اکسل لولایی حمایت می شود. به شکلی که حین کار در تپه ها با تغییر شیب زمین، شیب کمباین نیز تنظیم می شود(توسط سیستم های تراز برقی وهیدرولیکی). واحد های کوبنده، جدا کننده و تمیز کننده به طور خودکار تا شیب های ۴۵ درصد تراز می شود.

تراز بودن واحدهای کوبنده، جدا کننده و تمیز کننده باعث پخش یکنواخت محصولات شده و در نتیجه عمل جدا کردن و تمیز کردن با حداکثر بازدهی انجام می گیرد.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.