وزارت جهاد کشاورزی در اقدامی حمایتی  در سال زراعی جاری به ازای هر هکتار اراضی زراعی در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها 50 هزار تومان برای کمک به حق بیمه کشاورزان پرداخت می‌کند.

طبق گزارش گروه خبری تراکتورمن، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عضو هیأت مدیره صندوق بیمه کشاورزی گفت: امسال اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور در سطح 4.2 میلیون هکتار و در بیش از 21 استان برای 9 محصول اساسی هدف گذاری شده و تاکنون حدود 300 هزار هکتار از این اراضی بیمه شده‌اند.

تورج سعیدی اظهار داشت: در دو هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی بخشی از حق بیمه سهم بیمه‌گذار در این طرح را تقبل کرد به طوری که به ازای هر هکتار 50 هزار تومان به عنوان کمک به حق بیمه اضافه شده که باعث استقبال از بیمه در این طرح می شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم در فرصت باقیمانده بتوانیم بخش قابل توجهی از 4.2 میلیون هکتار اراضی طرح جهش تولید در دیمزارها را زیر پوشش بیمه ببریم.

سعیدی درباره پیش‌بینی اعتبارات سهم دولت از حق بیمه کشاورزی در لایحه بودجه سال 1402 گفت: پیشنهاد صندوق بیمه کشاورزی، رقمی بیش از 10 هزار میلیارد تومان برای سهم حق بیمه دولت در بودجه سال آینده است.

وی تصریح کرد: در بودجه سالانه نزدیک به 70 درصد سهم دولت و به طور متوسط حدود 30 درصد سهم کشاورزان برای پرداخت حق بیمه در نظر گرفته می‌شود و دولت برابر با بیمه‌نامه‌هایی که صندوق بیمه کشاورزی صادر می‌کند، سهم خود را می‌پردازد و صندوق هم از مجموعه حق بیمه‌هایی که از دولت و بیمه‌گذاران دریافت می‌کند، غرامت‌ها را به بیمه‌گذاران خسارت دیده از عوامل قهری طبیعی زیر پوشش بیمه می‌پردازد.

عضو هیأت مدیره صندوق بیمه کشاورزی سهم دولت از حق بیمه کشاورزی در قانون بودجه سال 1401 را 6 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و اذعان داشت: از این مبلغ تاکنون توانستیم 1,500 میلیارد تومان معادل 25 درصد اعتبارات را دریافت کنیم.

وی اضافه کرد: در قانون بودجه در تبصره (5) ماده واحده، مشارکت دولت در بیمه کشاورزی تسریع شده و بر این اساس دولت سالانه بخشی از حق بیمه را برای پرداخت غرامت به بیمه‌گذاران خسارت دیده از عوامل قهری طبیعی زیر پوشش بیمه در بخش کشاورزی پرداخت می‌کند.

سعیدی تولید طرح‌های مدرن بیمه را یکی دیگر از راهکارهای بیمه کشاورزی دانست و گفت: ما به لحاظ تولید طرح‌های بیمه در بخش کشاورزی پیشرو و در دنیا صاحب سبک هستیم مانند طرح طیور و آبزیان و می‌توانیم به سایر کشورها تدریس کنیم، اما در بعضی بیمه‌ها، عقب‌ماندگی‌های بزرگی داریم که دلیل آن نداشتن دانش نیست بلکه داده‌های مورد نیاز مانند میزان تعرق، تبخیر و سرعت باد در سطح کشور وجود ندارد که بر اساس آن تحلیلی‌ها ارائه شود.

وی ادامه داد: در 5 سال اخیر یکی از کارهایی که در حوزه بیمه در حال انجام دادن هستیم، جمع‌آوری داده‌ها است به طوری که میلیاردها داده در سامانه جامع جمع‌آوری کردیم تا پژوهشگران بتوانند طرح‌های بیمه‌ای مدرن را با توجه به این داده‌ها استخراج کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.