زیرشکن

از مشکلات رایج در کشاورزی مسأله فشردگی خاک یا فشردگی لایه های زیرین خاک (پایین تر از عمق 25 سانتیمتر یا پایین تر از عمق شخم) هست. گاوآهن به مرور سبب فشرده شدن لایه خاک پایین تر از شخم می شود. همچنین عبور و مرور زیاد و کنترل نشده تراکتور نیز همین نتیجه را در بر خواهد داشت.

زیرشکن 5 شاخه

روش های ساده و تجربی برای تشخیص فشردگی خاک وجود دارد که عبارتند از؛ کندن زمین در قسمت های مختلف اگر با سختی خاک همراه باشد نشان از خاک فشرده دارد. یا اگر حین آبیاری، آب پایین نرفت یعنی خاک فشرده شده است. زردی گیاه در بخش های مختلف محصول و ظاهر نامناسب محصولات غده ای نیز بیانگر فشردگی خاک در قسمت های مختلف می باشد. همچنین روش هایی نظیر کاهش عمق نفوذ ریشه و کاهش عملکرد محصول هم جهت تشخیص فشردگی خاک است.
ساب سویلر چیست؟ زیرشکن در کشاورزی برای شکستن لایه سخت و فشرده خاک مورد استفاده قرار می گیرد. زیر شکن به دلیل شباهت زیادی که به چیزل دارد از شاسی، شاخه ها یا خیشهای متصل به شاسی و تیغه ها یا ناخن هایی که به قسمت پایین شاخه ها متصل می شوند، تشکیل شده است. این دستگاه علاوه بر اینکه کاربرد متفاوتی دارد، از نظر ساختاری هم حداقل دو فرق عمده با چیزل دارد. اولا اجزاء زیر شکن به دلیل عمق بیشتر و کار سنگین تر به خصوص شاخه آن باید ضخیم تر، محکم تر و سنگین تر باشد. ثانیا تعداد شاخه های زیر شکن روی یک شاسی عموما از چیزل کمتر است. به گونه ای که زیر شکن تک شاخه هم وجود دارد که برای عمق های زیاد است ولی چیزل تک شاخه نداریم.

زیرشکن 3 شاخه

خیش ها با پیچ و مهره به شاسی متصل می شوند. در نتیجه امکان جابه جایی و تغییر فاصله بین آنها وجود دارد. در ساختار ارتباط شاخه ها به شاسی، پین یا پیچ برشی استفاده می شود تا در مواقع بیش باری و برخورد با سنگ یا مانع سخت بریده شود که زیر شکن و تراکتور در برابر بیش باری آسیب نبینند.
ناخن یا تیغه شاخه، در معرض سایش زیاد قرار دارد. به همین دلیل علاوه بر قابلیت تعویض، دو طرفه است که وقتی یک طرف آن دچار سایش شد، میتوان از طرف دیگر استفاده نمود.
بعضی از زیر شکنها دارای دو چرخ تثبیت عمق هستند (همانند چرخ گاوآهن های دو طرفه)، تا در حین کار اگر خاک نرم شد، زیرشکن بیش از حد پایین نرود و عمق ثابت بماند.

اصول کاری زیر شکن

کار با زیر شکن مخصوصا در خاک های سنگین و عمق بیشتر، توان زیادی از تراکتور می گیرد. زاویه ناخن نسبت به سطح زمین، تمایل دستگاه به نفوذ در خاک را افزایش می دهد. ناخن لایه متراکم خاک را بلند می کند، به کمک سطح جلویی شاخه، خاک متلاشی شده و نهایتا زمین در عرض متناسب با عمق کار شکافته می شود. علاوه بر رعایت فاصله مناسب بین راه های متوالی، باید فاصله بین چرخ های تراکتور طوری تنظیم شود که در فاصله بین دو شاخه حرکت کند و باعث ریزش شیارهای ناشی از کار دستگاه نشود. در استفاده از زیر شکن وقتی که چند شاخه ای باشد، عرض کار باید از فاصله چرخ های تراکتور بیشتر باشد و یا حداقل در حالت سه شاخه ای، دو شاخه دقیقا پشت مرکز دو چرخ قرار بگیرند.
برای تنظیم عمق کار زیرشکن اولین راه استفاده از اتصال سه نقطه تراکتور و اهرم های هیدرولیک است. راه بعدی در بعضی مدل ها اتصال زیر شکن از طریق سوراخ های پایینتر دو نقطه اتصال چپ و راست، عمق بیشتر می شود. مدل های دیگری هستند که خود شاخه مستقلا قابلیت تنظیم ارتفاع شاخه و در نتیجه تغییر عمق را دارد.
زیرشکن های گروه صنعتی مهندس مروتی با برخورداری از کیفیت ساخت بالا همیشه رضایت مشتریان را به همراه داشته. شما نیز می توانید با تماس با بخش فروش ضمن مشاوره رایگان اقدام به سفارش محصول مورد نظر خود فرمایید.

” ادوات کشاورزی تخصص ماست “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.